ДМИТРО КРЕМІНЬ: “УКРАЇНА БУДЕ ЧАСТИНКОЮ ЄВРОПИ!”

8:29

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

21 серпня виповнилося б 70 років Дмитру Креміню (1953-2019) – видатному українському поету, журналісту, перекладачу, нашому сучаснику.

Він народився на Закарпатті, закінчив Ужгородський університет, звідки його, талановитого поета-нонконформіста, відправили “за розподілом” до Казанківської школи №2 викладачем української мови та літератури. Після виходу першої збірки “Травнева арка” (1978) та переїзду до Миколаєва, викладання в педінституті та роботі в обласній літстудії “Джерела” були десятки інших книжок віршів, одна з яких – “Пектораль” (1997) – удостоєна найвищої в Україні Шевченківської премії.

Дмитро Кремінь – один із південних батьків української Незалежності. Як подвижник духовного відродження і національної культури він стояв у витоках Народного Руху, Товариства української мови та “Просвіти”, українськомовної преси, школи і телебачення. За його сприяння видавалися газети “Чорноморія” і “Рідне Прибужжя”, часописи “Бузький Гард” і “Соборна вулиця”. Український муздрамтеатр, який пережив за радянських часів невипадкові пожежі, першим у державі здобув статус академічного саме завдяки його клопотанню. Поет любив життя, шанував рідних, друкувався за кордоном та перекладав вірші сучасників. А коли прийшла війна, він серед перших вийшов на мітинг єдності 2014-го та закликав до боротьби проти російських злочинців.

3035-й оголошено Роком Дмитра Креміня в Україні. Всі ми схиляємо голови за ним, блискучим поетом, незабутнім городянином, видатним сином України, життя якого – приклад таланту, шляхетності і боротьби.

«ХТО НАС ВРЯТУЄ – ДАНТ, ОРФЕЙ, АДАМ?»

Разом з миколаївськими поетами. 1984 р.

Згадую оту блаженну мить спілкування: 1986 рік. Із Дмитром стоїмо на піщаному березі Південного Бугу, ведемо мову про занепад української культури, що час би вже відродити спортивну славу яхт-клубу, відкрити в Миколаєві пам’ятник Кобзареві… А Дмитро — неповторний у своїх філософсько-поетичних роздумах, не відповідає, а, розмірковуючи, допитується:

— Людина — раб стихії, раб обставин, а все-таки живе надією. Хіба можна так існувати далі? Хіба мудреці з інтелігентських кухонь не чують страшного гулу безодні під собою? Як можна над проваллям натягувати тонку матерію — і вважати, що це і є міст у майбутнє, та ще й вести за собою сліпі маси?

І понині не перестаю дивуватися: як у зросійщеному південному місті з’явився невгамовний український поет, есеїст, журналіст і, поза сумнівом, неординарна, високоосвічена, даровита особистість — Дмитро Кремінь? Невже Всевишній змилувався над оцим краєм і дав людям через уста поета, його невтомні руки, розум і думку натішитися рядками, які несуть і їхні невтішні помисли:

Як же вам тепер на Україні

Генії з божественим чолом!

Знову при хазяйському коліні!

Знов перо об’єднане з кайлом!

Дмитро — простий і уважний до людини будь-якого рангу, не гонориться й не чваниться, не принижує і не тримає каменя за пазухою. Він не лукавить і каже правду в очі. Здається, де Миколаїв, а де Київ, а поетові Креміню не байдуже, боляче за події в столиці незалежної України у перші її роки:

— На І з’їзді РУХу мені та іншим делегатам показали неформально знятий відеофільм про криваве побоїще в Тбілісі. Буремний противник „рухівців”, запеклий дискутант Л.Кравчук, який був на з’їзді, про тбіліські події і про можливість такого в Україні сказав коротко: «Ну, що ви, хлопці. Я ж християнин».

Справді, побиття на Софійській площі відбулося вже не за Кравчука, та ще за „любителя поезії” Горбачова придумали ОМОН, і ніхто не міг гарантувати, що сотні озброєних „демократизаторами” — гумовими кийками — омонівців не почнуть бити делегатів Народного Руху за перебудову, котрі зібралися на перший форум у Київському політехнічному інституті.

Політичне життя тих років — безперечно, епохальне. І не просте. У Миколаєві влаштовували грандіозні художні виставки, ставили потрясаючі спектаклі, випускали фантастичні газети, а вже окраїни великої держави палали в огні. Просто дивуєшся, як у місцевого керівництва вистачило історичного такту жодного разу не спровокувати війну. А хіба важко це було, коли проти 4-го блоку Південно-Української АЕС виступали тисячні маніфестації, коли от-от могла спалахнути міжконфесійна війна, а дерев’яний хрест, пам’ятник жертвам Голодомору, піддавали остракізму „невидимі” борці з історичною правдою!

„Закрите місто” Миколаїв стало відкритим, і не лише в образному значенні. Колишні „цеховики” замислювалися про бізнес, батьки міста та області — про економічні новації, в числі яких була й ідея „регіонального госпрозрахунку”, ще за звичкою та інерцією братерського інтернаціоналізму приймали гнаних з інших регіонів турків-месхетинців, а благодійники з полегкістю приймали на себе терновий вінок меценатства. Ще тільки народжувався літописець тих часів. Іще й пергаменту для новітнього літопису не було, та підземні громи було чути всім, а не лише наділеним божественним слухом месіям і трубадурам нових часів і змін. Нове писалося на старому…

У ті переломні роки Дмитро, який не приховував поглядів на реалії життя, висловлював свої бачення дійсності:

А се? Хто се у горах сіно косить?

Я бачу відображення своє,

У сиві нетрі час мене відносить,

У сивих снах видіння розтає.

Секс-шопе скурвленої ери,

Ми тільки тінь забутої ріки,

Де франтуваті флотські офіцери

Припалюють об зорі цигарки.

Доживемо до другого потопу.

Хто нас врятує — Дант, Орфей, Адам?

Мадонно з українського секс-шопу,

Кому тебе, не зрадивши, віддам?

І саме тоді над Дмитром почав тиснути невидимий прес: йому не вдається уникнути „душевних” розмов з працівниками держбезпеки, поетові стали відмовляти в друкуванні „надто відвертих і не в повній мірі справедливих” віршів…

З письменником Віктором Жадьком.

Про поезію Дмитра щиросердно розповіли миколаївські побратими: Валерій Бойченко й Еміль Январьов. Захоплюючись поетом, Олександр Сизоненко не раз „точив” перо об його „слухняне кресало, що викрешує нові іскри”, „зачудований іронічною, дотепною, інтелектуальною есеїсти кою Кременя, де й справді словам тісно, а мислям просторо”.

Матерія буття — тонка матерія. Людина живе в епосі, але й епоха живе в людині: без її, людини, страждань і крові, без людського одухотворення будь-яка епоха перетворюється на склад німотної матеріальної культури. Але доносить історія до нас голоси предків — із письмен і скульптур і написів на античних криптах і — найголовніше! — зі збереженої мовної, пісенної культури народу, народів, племен, і тому в кожної епохи свій голос і логос, і мелос.

У поета Дмитра Креміня щодо етносу власна думка:

— Чомусь переконаний, що Україна стане частинкою Європи, а не „прохідним двором” її, де безкарно процвітають транснаціональні чи свої олігархи, наркобарони, та іже з ними, кому „несть числа” серед нелюдської нечисті. Добре пам’ятаю, що саме в час війни у Придністров’ї вперше миколаївська влада замислилася і над нашими мовно-етнічними проблемами та долями кожної етнічної групи краю. Газети навперебій почали писати про культурні товариства національних меншин — болгар, німців, чехів, вірменів, аварців, рутульців, ассірійців, грузинів. Добре, що це робилося вдумливо. Не тільки давня, а й недавня історія свідчить: вогнем і мечем міжнаціонального миру не принести, образа честі й гідності національної переходить у варварську війну: око за око, зуб за зуб…

Під час мітингу за єдину Україну. 2014 р.

З отаких роздумів, з оцих живлющих краплин і творяться кришталеві скарби народу, щедрість його душі. Напровесні 1999 року Дмитра Кременя за збірку „Пектораль” увінчують найвищою відзнакою — Національною премією України імені Тараса Шевченка. Тріумфальна мить, освячена іменем уславленого у віках українця, неповторна і єдина для кожного лауреата. Тим вагоміша, коли присуджена на вершині двох епох, на порубіжжі століть і тисячоліть, на тектонічному розламі дійсності і мрій.

— Я щасливий уже тим, — зізнається Дмитро, — що не вчився в поетичній школі п’яного дяка, не шукав провіщення в хлипнівських малярів та перепустки на Парнас у земляків із циновими ґудзиками, хоча холод таємних канцелярій проймав і мене з юних літ, і від колискової землі мене відлучали замолоду. Так, не вбили, не розстріляли, не замучили, не потягли на панську стайню, та хіба Шевченко не мріяв про свободу слова за життя, а не про посмертну маску і посмертну харизму! Ще рано думати, що наші Берестечко, Полтава й Крути — позаду. І ми загинули б, якби не гинули, та й нам, та й мені просяяв удалині берег України-Атлантиди, яка підведеться з дна тоді, коли наші душі піднімуться з колін, водою Дніпра змиємо з чола тавра, змахнемо порох і попіл спалених століть України.

Віктор Жадько,

письменник, професор, лауреат премії імені Миколи Аркаса.

 

 

Дмитро КРЕМІНЬ

АВТОПОРТРЕТ ЗІ СВІЧКОЮ

 

***

Гадяцький полковник, а чи з Умані

Сотник – то історія сама…

Літописи наші непридумані,

Але інших – Господи! – нема.

 

І не в нас П’ємонти і Вермонти.

Захлеснула нас кривава твань

Од часів Залізняка і Ґонти,

Од часів лихих четвертувань.

 

Меншиков. Батурин. Чорні жерла

Тих гармат, що п’яні без вина…

І співати мало: „Ще не вмерла…”

І радіти мало, що не вмерла.

 

Треба жити, щоб жила – вона…

 

СТОП-КАДР
Підкладали у багаття хмизу,
Грілися в наметах до зорі.
— Тільки ми, — кричали ті, що знизу, —
Будемо найкращими вгорі!

А коли вже сіли в кабінети,
То й повстанців наче не було.
Тільки братолюбної вендети
Мчали дні, поганьблені зело.

Тільки знову чути гасло свіже:
— Браття, піднесіть нас догори!
Так і є. І брата брат заріже.
Ти ж, маленький вогнику, гори…

 

АПОКРИФ
І той, що сидів за святковим столом —
Артист, композитор, художник,
І цей — Аполлон із високим чолом, —
Додасть нам печалей тривожних.

І ти, що в сльозах на дорозі стоїш,
А мимо — мажори невмиті.
Вітчизна, ти думав, оте, що святіш, —
На цілому білому світі…

 

* * *

Та скрипка з того берега ріки

Свої жалі виспівує нечасто,

Коли у воду падають зірки,

Загублені між простором і часом.

А над рікою стелиться туман,

У білій хвилі потонули звуки.

Застигли яхти, де Сухий Фонтан.

І тільки ти мовчазно грієш руки.

Де біле піаніно, та скрипаль

У ці вечірні трепетні хвилини,

Ти розгорнеш покрови, як вуаль,

І вздриш собор святої Катерини.

 

***

І можна все життя прожити мовчки,

І Гоголем проїхати-пройти.

Замки великі та малі замочки

Пани із замків вводять на роти.

А посполитих давлять знов мажори,

Сперматозоїд, але вже нардеп.

Але народ і мовчки заговорить.

Хіба в народу є фамільний склеп?

І суть не в тому, щоб носити стяги,

За гріш кричати, що велять пани.

Хай шавка гавка. Ми народ одваги.

І нам у всі часи нема ціни!

 

ТЕОРЕМА
Вербу, тополю та акацію
Садив і я побіля дому.
Куди ж ведуть нещасну націю
Вожді не з нашого крайкому?

І поза крапкою і комою
Не потрапляємо у тему.
І що здавалось аксіомою,
Вже перейшло у теорему.

Поза сторожею недремною
Заґелґотіли в Римі гуси.
І гладіатор з теоремою
У Колізеї битись мусить.

І за квадригами й квадратами
Ще хтось померти мусить першим.
Але козак уже вмиратиме,
Мов перець у горілці з перцем…

 

УСЕ ПРОЙДЕ

Які над нами прогриміли бурі,

А ми нових чекаємо завжди.

Ведмеді білі і ведмеді бурі

Женуть шторми у скляночці води.

Та все пройде…

 

І перстень Соломона –

Це не слова, занесені в білборд

І пика фарисея, мов акорд

Німого маршу, не царська корона

Для пахана і кримінальних морд.

І в Галілеї правити уміли,

Женуть у стадо нас і в наші дні…

 

Але не всі ще бури прогриміли,

Мов колісниця в рідній стороні.

Та все пройде…

 

Цареві Соломону

Я піднесу кириличний пеан,

І чорноморську хвилю цю солону,

І чай гарячий, нібито з Цейлону,

А в краплі, звісно, б’ється океан…

 

 

МОЛИТВА
Боже, тече вода
Во ім’я отця і сина.
Була Золота Орда.
Була, а сьогодні — Синя.

Гнули ми до коліс
Вию свою і спину.
Так погромили колись
Церкву ту Десятинну.

Нині не той погром,
Храм у душі — огром,
А паперові стіни.
Бамкає над Дніпром
Дзвін із чужої країни.

Боже,
не приведи
Звати Орду Червону,
Кров людська — не з води,
Мовчки ждемо сюди
Загибелі по канону.

Батий не зійде з сідла,
Град —
мов насіння луска.
Добра така Маруська.
…О, звідкіля ти пішла,
Київська земле руська?

 

 

***

Минуле не клени.

Немудро це і вбого.

Ми в Храмі-на-Крові молились – я і ти.

Минуле, вічний мрець, хапатиме живого

Через літа й віки, і спалені мости.

Усе це так і є. І нашо нам деталі?

Пройшов імперський вік, тепер не ті меню…

Та кораблі пливли, і літаки літали,

І ждала ти мене із попелу й вогню.

Я чисту воду пив у зорянім колодязі,

І зоряна мені співала течія.

І як забуду я, що в місячному одязі

Мені сказала ти уперше:

Я – твоя…

 

* * *

Ми долюбим своє. Договорим

 До нового народження дня…

 

Над ранковим утомленим морем

Докигиче мале чаєня.

І постане в твоїм силуеті

Нотна музика дальніх морів…

 

– Ти найкраща на цілій планеті! –

Я тобі говорив, говорив.

Я любив цю божественну жінку.

Я підносив її до зірок…

 

Недописану мною сторінку

Хай засипле безжальний пісок!

 

* * *

Люблю тебе завжди.

Як ти мене любила.

Які старі слова, та молода – любов.

Хай наша далина давно віддаленіла,

Але до нас летить одвіку стрімголов.

 

Люблю тебе завжди.

У сяєві і блиску

Твій образ дорогий в душі не розстає.

Люблю тебе завжди.

І синову колиску.

І лоно золоте, праматірне твоє.

 

Я – паростком лози, барвінком із могили,

Я – сивим камінцем з осінньої води

Зросту, пройду, впаду отам, де ми любили.

І відлюбили все ж…

Навіки.

Назавжди.

 

АВТОПОРТРЕТ ЗІ СВІЧКОЮ

І картина ця уже остання…

Душу відпусти на покаяння!

Що я знаю? Славу? Слава – дим.

Я ж стояти хочу над водою,

Щоб завжди була ти молодою

І щоб завжди був я молодим.

Крізь віки, мов крізь тюремні стіни,

Я прибув із іншої країни

В малорусько-руський цей Прованс…

Як Шевченко, бережу понині

Спогад богорівної княгині, –

Я, княгине, думаю про вас.

Ми удвох виходили до річки.

І була любов, мов пломінь свічки.

Тільки погасили – і нема…

Я тебе кохав – єдину, любу,

І мені передрікала згубу

На близькому обрії тюрма.

Землячки доносили і злились.

Ну, а в Миколаєві хвалились,

Тут з тюрми й Котовський не утік…

І стояли вдвох ми над водою.

Ти була такою молодою,

Як тепер пробудеш ти вовік.

І сльоза в очах, од болю темних.

Привид канцелярій потаємних,

Ти, в хитоні з голови до п’ят…

Де любив тебе, собі на згубу,

Не було ще й шахового клубу,

Де Миколка Шелест ставить мат.

І під миколаївським платаном

Пахло то гріхом, то океаном.

На ріці – і яхти, й кораблі.

Перейшли літа, і весни, й зими.

Але ми не станемо чужими

На своїй окраденій землі.

Я живу і не боюся смерти.

І мене на порошок не стерти.

Не зігнути в райдугу-дугу…

Ліпше вже, мов свічечки, загиньмо;

Автами, і літаками, й кіньми

Я тебе шукаю, дорогу.

Ти мені й по смерти будеш мила.

Ти мені всю душу полонила,

Жінко із очима божества.

А вода в ріці не прибуває.

А кохання тільки раз буває.

І по нас потрудиться трава…

 

*  *  *

Небесне і земне. Земне й небесне.

Іще наш український Бог воскресне

Тоді, як ми воскреснемо зі сну,

Із летаргії вічного розп’яття,

Як до хреста зійдуться сестри й браття,

І прокленуть облуду навісну.

 

А поки це життя гірке й чудесне,

Земне в небеснім, у земнім – небесне,

То ми йдемо до цілі, до мети.

А як уже дійдемо до безодні,

Побачимо тоді сліди Господні,

А нам до них судилося дійти.

 

Побачу слід Його кривавих кроків…

І це вже скільки українських років!

А я усе Вітчизну не знайду.

І лиш, один, усе чекаю звістку

Про Україну, скупану в любистку…

 

І плачу в Гетсиманському саду!

 

DE PROFUNDIS

Коли вона стояла, як Мадонна,

До серця притуливши немовля, –

Хитнулась твердь, небесна і бездонна,

Хитнулась і спинилася земля.

Це наша Україна, мати-ненька,

Це наш Полин, Потоп і Землетрус.

 І ця сорочка вишита біленька,

 І цей біленький вишитий обрус.

Як ми багато в світі цім не встигли!

Але над світом – мати і дитя… 

О, не викреслюй коми, ніже титли

 У чорній книзі нашого буття!

 І дім зведем. І відбудуєм школу,

 До солі ми докинемо нектар.

 І буде все. І піде все по колу:

 Кому комп’ютер, а кому – буквар.

 І буде твердь земна твердіша тверді,

 І м’якша за розплавлене шосе…

 І будем жити, жити – аж до смерті,

 Коли нас білим снігом занесе!