Зернова ініціатива. Які перспективи залучення портів Миколаєва до продовольчого коридору

22:18

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

Мішки з пшеницею під час збирання врожаю на одному з агропідприємств у селі Томилівка Київської області, 1 серпня 2022 р. Фото Ратинський В'ячеслав / УНІАН

Миколаївський морський торговельний порт у 2021 році експортував приблизно 12 мільйонів тонн зернових. У 2022 році миколаївські порти не залучені до “зернового коридору” через безпекову ситуацію у зв’язку з російським вторгненням. Станом на грудень постало питання про можливу перспективу додавання портів до зернової ініціативи.

Про це  Суспільному розповів радник начальника Миколаївської обласної військової адміністрації Андрій Зінченко.

Зі слів Андрія Зінченка, технічно неможливо, щоб експорт сільськогосподарської продукції йшов тільки з портів Одеси.

“Сотні вантажівок можна побачити на трасі з Миколаєва до Одеси, вони стоять для розвантаження, щоб потрапити до портових потужностей, що забезпечують експорт. У період збирання та оброблення врожаю кількість портів в Одесі не впорається з таким потоком. Тому дуже важливо, щоб були диверсифіковані шляхи, що дозволяють вивозити продукцію”, — сказав Зінченко.

Радник начальника Миколаївської ОВА каже, що коли ситуація з військової точки зору буде стабілізована, тоді можна буде говорити про долучення Миколаєва до зернової ініціативи, це дасть певні перспективи.

“Діяльність портів — це один з ключових напрямків діяльності та економічного розвитку регіонів. Це робочі місця, податки загальнодержавні та місцеві, розвиток профільної освіти тощо. Це можливість людям повернутися до Миколаєва, до робочих місць, забезпечити відновлення міста та області з огляду на те, що безпекова ситуація у нас покращується”, — розповів Андрій Зінченко.

Остаточне включення миколаївських портів до зернової ініціативи покращить світові інтереси у сфері продовольчої безпеки, каже Зінченко.

“Ми експортуємо велику кількість товарів. Кукурудза, пшениця — це ті культури, які через кліматичні умови найкраще зростають в Україні. У нас також суттєвий експорт олії. На жаль, миколаївський термінал, що забезпечує зберігання для перевантаження олії, зараз пошкоджений. Міжнародні інтереси щодо олії також збігаються в Миколаєві”, — говорить радник начальника ОВА.

Зі слів фахівця, відкриття портів дозволяє якісно змінити відносини у сфері транспортування насамперед у середині країни.

На початку 2022 року аграрії вимушені в середині України продавати врожай 2021 року інколи у 7-8 разів дешевше, ніж була очікувана ринкова вартість, каже Андрій Зінченко.

“Тобто до 1 000 гривень знижувалася ціна за окремі різновиди сільськогосподарської продукції за очікуваною ринковою від 6000 до 8000 гривень. Сама можливість “зернової” угоди дозволить аграріям не зупиняти виробництва, навіть якщо це буде не така рентабельність, яку вони очікують. Це можливість забезпечити сталість вирощування, збирання, зберігання”, — розповів фахівець.

За його словами, ініціатива щодо включення портів Миколаєва до міжнародного світового коридору виходить з оцінки можливостей українського експорту

“Якщо наші порти будуть залучені до цієї зернової міжнародної угоди, то ми зможемо забезпечити, по-перше, більшу кількість продукції, яку потребує світ. По-друге, розвивати економічні можливості міста та області. Це те, що область може здійснити, це те, чим область може заробляти, забезпечуючи соціально-економічну складову”, — говорить Андрій Зінченко.

Якщо ця ініціатива знайде підтримку у світової спільноти, то ми побачимо вищу якість забезпечення міжнародної продовольчої програми продуктами з України, додає фахівець.