Телеграм-канали: кому довіряти?

14:15

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

За результатами соціологічного опитування, проведеного КМІС у грудні 2022 року, кількість українців, які почали читати телеграм-канали для отримання новин саме після 24 лютого 2022 року, збільшилась майже вдвічі.

Справді, з початку повномасштабного вторгнення телеграм-канали стали чи не найпопулярнішим джерелом інформації серед українців. Мільйони українців підписувались на ці сторінки, аби прочитати інформацію якнайшвидше, пише Фільтр. 

Проте швидкість не завжди означає якість. Телеграм-канали з мільйонними аудиторіями часто поширюють неперевірену інформацію (яку потім спростовують лише через UPD або взагалі й не спростовують), грають на емоціях, публікують проплачений контент тощо. Велика кількість анонімних телеграм-каналів сприяє поширенню дезінформації; канали стають інструментом упливу на суспільну думку.

Як функціонують телеграм-канали-мільйонники, а також чому важливо завжди перевіряти інформацію, яку вони публікують, читайте у нашому новому матеріалі, створеному на основі дослідження Українського інституту медіа та комунікації.

Телеграм-канали

Протягом 2022 року Український інститут медіа та комунікації досліджував ТОП-10 неінституціоналізованих (таких, що не створені редакціями традиційних і онлайн-медіа) каналів.

Зокрема: Труха, Украина Сейчас, Украина Online, Инсайдер UA, Реальная Война, Всевидящее ОКО, Телеграмна служба новин, Top News, Боже, яке кончене!, Ukraine NOW.

А також канали трьох мейнстрімних медіа: Суспільне. Новини, УП. Стрічка, Цензор. НЕТ.

Достовірність інформації

Якість та достовірність інформації, яку публікують неінституціоналізовані телеграм-канали та канали українських медіа, суттєво відрізняється.

Професійних стандартів серед топ-10 неінституціоналізованих телеграм-каналів дотримувався лише канал «Ukraine Now». Решта проаналізованих каналів частково або зовсім не посилалася на джерела інформації. Наприклад, канал «Труха Україна» посилався і наводив гіперлінки на джерела офіційних новин, але не робив цього, коли йшлося про відео із соцмереж.

Натомість канали трьох мейнстримних медіа (Суспільне. Новини, УП. Стрічка, Цензор. НЕТ) ретельно перевіряли контент.

Якість джерел

Більшість неінституціоналізованих каналів, за винятком двох («Украина сейчас», «Телеграмна служба новин»), у період моніторингу не поширювали відвертих фейків, але достовірність і походження багатьох повідомлень були під сумнівом.

Наприклад, вони поширювали дані про кількість загиблих бійців ЗСУ, надані Олексієм Арестовичем, попри те, що він не був уповноважений надавати таку інформацію. Так само канали посилалися на лідера ультраправого руху С14 Євгена Карася, поширюючи прогноз ракетних обстрілів, хоча таке прогнозування теж не входить до його компетенції.

Канали активно використовували безособові посилання, наприклад, «повідомляється, що…», «наші джерела», «есть инфа, что…», «сообщают», «сообщают в соцсетях», «по сети гуляет».

Емоційне забарвлення та неаргументованість

Неінституціоналізовані канали використовували у текстах іронію, надавали власні коментарі новинам. Це, звісно, впливає на сприйняття новин аудиторією.

А канал «Инсайдер UA», крім цього, робив ще й власні припущення, які не аргументував, наприклад: «Смерть Лукашенко, если она планируется Кремлём, будет означать военный переворот внутри РБ и то, что вместо Лукашенко появится более сговорчивый к войне человек».

Професійні стандарти

«Труха Украина» застосовувала зневажливі вислови щодо окремих осіб, наголошуючи на регіональній приналежності («существо из Ивано-Франковска жестко вляпалось из-за рассуждений в своем TikTok»).

Яскравий випадок порушення етичних стандартів зафіксовано на каналі «Всевидящее ОКО»: відео незрозумілого змісту, зняте невідомо де, подається з коментарем: «Когда TikTok зашел куда-то не туда: одесские ритуальщики показывают, как пакуют трупы и копают могилы».

Ви ж пам’ятаєте, що ми взагалі не рекомендуємо користуватися ТікТок для пошуку новин?

Анонімні власники

Більша частина телеграм-каналів, які утворилися після повномасштабного вторгнення, є анонімними, немає жодної інформації про їхніх власників та команду.

Тільки 2 з 10 досліджених популярних каналів вказують імена осіб, які за ними стоять. Це Максим Лавріненко – «Труха» та Олексій Дурнєв – «Боже, яке кончене!». Ще один канал «Ukraine.NOW» підтримується державними інституціями. Власником каналу «Телеграмна служба новин», ймовірно, є Дмитро Улановський. Саме на його ім’я надходить оплата за розміщення реклами на сторінці.

Натомість мейнстримні медіа легалізовані, і в більшості випадків їхні власники не є прихованими.

Рівень медіаграмотності аудиторії Телеграм-каналів 

Аудиторія цих каналів не є категорично критичною до контенту телеграм-каналів, що може свідчити про недостатній рівень медіаграмотності.

Лише невелика частина респондентів зазначила, що різко негативно сприймає недостовірну інформацію в новинах.

Інші учасники були більш лояльні до недостовірної інформації: для них є звичною практика аналізувати, чи є такі помилки разовими чи системними.

І якщо канал публікує вибачення й виправляє інформацію, вони продовжують його читати. Відписуються, якщо бачать, що поява недостовірної інформації є системною.

Кількість підписників

Анонімні телеграм-канали мають значно більшу аудиторію, адже публікують новини якнайшвидше. «Труха» та «Украина Сейчас», наприклад, на початку війни публікували до 750 дописів на день, в травні вони зменшили кількість публікацій до 200, а потім і до 100 на день, підлаштовуючись під зниження запиту аудиторії.

Якісна журналістика з нейтральним поданням матеріалу набагато менше мотивує до підписки, ніж емоційний та маніпулятивний контент від новинних неінституціоналізованих каналів. Саме тому мейнстримні медіа мають меншу аудиторію.

Проросійські наративи

Проаналізовані неінституціоналізовані канали, за винятком «Ukraine Now», активно поширювали телесюжети з російського пропагандистського телебачення. Вони супроводжували їх коментарями у глузливому тоні, однак, пропагандистські меседжі отримали додаткову аудиторію.

Також канали нагнітали ситуацію під час обстрілів і повітряних тривог. Це грає на руку російським пропагандистам.

Серед мейнстримних медіа лише «Цензор.нет» поширив пропагандистське відео Маргарити Симоньян. І хоч для балансу додав коментар, але саме поширення пропагандистських меседжів лише збільшує їхню аудиторію.