Миколаїв мав зв’язки із Данією ще 108 років тому?

21:10

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

Про це розповів на своїй сторінці у фейсбуці наш городянин Evgen Gomonjuk.

– Знайшов цікаву фотографію серед нещодавно оцифрованих світлин з фондів Миколаївський обласний краєзнавчий музей. Фото атрибутовано як «1916 рік. Миколаївське товариство із співробітниками датської електричної компанії «Християн та Нільсен» на дачі у Широкій Балці…».
 Цікаво, що Christiani & Nielsen є всесвітньо відомою данською будівельною та консалтинговою компанією з повним рівнем електричних і механічних інженерних послуг. Компанія була заснована Рудольфом Крістіані, данським інженером-будівельником, і Аге Нільсеном, капітаном Королівського флоту Данії, у Копенгагені в 1904 році для будівництва мостів, морських споруд та інших залізобетонних конструкцій, а також була піонером у створенні пальових фундаментів, набережних, арочних мостів і підводних тунелів.
Окрім цього, данська компанія мала свій філіал в тодішній імперії. Брала участь в проектуванні й будівництві залізничної естакади Фінляндського мосту (1911-1913) у Петрограді і в реконструкції причалу (1914), можливо, саме у Миколаєві (каталог компанії, на жаль, не розкриває локацію).
До чого тут Миколаїв? Навіть, якщо миколаївський причал будували не данці, то їх точно могла зацікавити продукція 🚢акціонерного товариства Миколаївських заводів та верфей (він же завод «Наваль»), що був збудований на інвестиції з Бельгії. Тому на фото, ймовірно, двоє з чотирьох чоловіків є представниками «миколаївського товариства», інші двоє – данські інвестори. Завод «Наваль» мав свою ливарню й окрім суднобудування активно виготовляв металеві конструкції для залізничних мостів, залізничні вагони, трамваї тощо.
Власне, данські підприємці з компанія Christiani & Nielsen на фото, скоріше за все, мали за субпідрядників миколаївських корабелів. Можливо, тут, у Миколаєві, відливалась частина продукції з чавуну і сталі для будівельних проектів данців. Тим більше, що поруч активно розвивався морський торгівельний порт, а у цей час спостерігався бум на залізничне будівництво по всій Європі.