Окупанти викрали з музею Херсона три картини Айвазовського

13:38

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

Російські окупанти викрали із Херсонського художнього музею чимало цінних експонатів. Серед них три полотна одного з найвидатніших художників-мариністів світу Івана Айвазовського, написані в останні десятиліття 19 століття.

Про це розповіли у Херсонському художньому музеї у річницю від дня народження Айвазовського. Там також нагадали про незручні для Росії факти зв’язку цього художника вірменського походження з Україною.

У музеї розповіли, що загарбники викрали три картини Айвазовського: “Буря вщухає”, “Вигляд міста Одеси” та “Море”.

“Один із найвидатніших художників-мариністів світу став нав’язливою метою для росіян, які вимірювали вартість творів інших авторів “за Айвазовським” і викрадали його картини з музеїв окупованих міст. Не оминула ця доля і Херсонський художній, звідки окупанти незаконно вивезли три полотна видатного майстра , – зазначено у повідомленні.

Там також натякнули, що й самого художника держава-злодійка привласнила собі не зовсім справедливо. За національністю Айвазовський (а насправді Ованес Айвазян) був вірменином. А народився він у Криму, куди його батьки переїхали з Галичини.

“Називаючи Айвазовського “великим російським художником” (бо він навчався у Петербурзькій академії мистецтв), росіяни “викреслюють” усі “неканонічні” факти його життя, про які ми вирішили згадати в день його народження. Любов до України у майбутнього художника виростив його батько – вірменин, чиї предки у ХVIII столітті переселилися із Західної Вірменії до Галичини, а 1812-го він перевіз свою родину до Криму”, – розповіли у музеї.

Ще з дитинства Ованесу прищепили любов до української пісні. Його батько часто приймав мандрівних бандуристів та любив співати разом із ними українські пісні. Майбутній митець при цьому намагався підігравати їм на скрипці.

Через багато років на урочистому вечорі в Санкт-Петербурзі Айвазовський блискуче виконає на скрипці ці українські мелодії, почуті в дитинстві. І сам художник, і його батько вільно володіли українською та польською мовами. Знайомство переросло у міцну дружбу”, – йдеться у повідомленні співробітників музею.

Вони також нагадали, що писав Айвазян-Айвазовський далеко не лише морські пейзажі, як вважають більшість людей. Однією з головних тем творчості художника була Україна: він малював потужний Дніпро, безкраї українські степи, вітряки та ошатні білі будинки, які бачив в Україні.

“З десяток своїх картин художник присвятив українським чумакам. Навіть свій кримський маєток Айвазовський облаштував так, щоб він нагадував українські хутори. Айвазовський міг жити будь-де, але після навчання та подорожей він оселиться у рідній Феодосії, де проведе більшу частину свого життя і стане самим великим благодійником міста: саме завдяки йому у Феодосії з’явилися водопровід, музей старожитностей та живопису, навчальні заклади, було реконструйовано морський порт, проведено одну з перших у Російській імперії залізниць”, – додали в музеї .

Там також розповіли, що митець дуже любив подорожувати Україною.

“Все своє життя Айвазовський тяжів до культурного українського суспільства і часто подорожував містами України, мав тісні зв’язки з Херсонщиною, дружив із родиною Фальц-Фейнів. Щоліта, повертаючись з Петербурга до Криму, Айвазовський зупинявся у них, мав свою кімнату, облаштовану Майстерню дарував друзям свої твори. До речі, появі ряду його картин української тематики сприяла саме Софія Богданівна Фальц-Фейн”, – зазначили музейники.

Нагадаємо, ще у листопаді минулого року вкрадені у Херсоні картини “засвітилися” у Центральному музеї Тавриди у Сімферополі.

Зокрема, серед вкрадених та вивезених у Крим робіт було впізнано картину Івана Похітонова “Пікет на березі річки. Захід сонця”, написану в 1890-ті роки олією на дереві.

Друге ідентифіковане полотно – написана олією картина “Будинки на заході сонця” Петра Соколова, належить до золотого фонду музейних зборів.

Також музейники зафіксували на виставці в Криму низку інших полотен із Херсона.