Статті з паперової “Вечорки”: А ніхто і не забувся про “Ассоль”

15:08

Відкрийте “Вечірній Миколаїв” у Google News та  Телеграм-каналі

Давненько співробітники Миколаївського краєзнавчого музею не бачили такої кількості відвідувачів, які прийшли на відкриття нової виставки. Ще б пак – була анонсована виставкова експозиція «Миколаїв пафумерний»! Тож вийшов на відкритті справжнісінький аншлаг.

– Ця виставка є спробою розповісти про розвиток ароматної промисловості у місті, адже Миколаїв можна по праву назвати парфумерною столицею України, – розповіла завідувачка відділа пересувних та стаціонарних виставок Світлана Романенко. – Аромати прийшли до нашого краю тисячоліття тому, коли з Давньої Греції прибули колоністи, щоб заснувати на березі Дніпро-Бузького лиману міста Борисфен та Ольвія. Разом з культом краси та гармонії вони привезли й культ ароматів. Запашними оліями з лаванди, лілеї, ірису, шавлії змащували шкіру, окурювали приміщення смолами дерев та трав.

Зберігались ароматні олії у флаконах, які і сьогодні під час археологічних розкопок історики нерідко знаходять у товщі землі. Знахідки з Ольвії можна побачити на виставці. Це ємності для зберігання парфумів та косметики, а на додаток в експозиції – ще й курильниця, і бронзове дзеркальце.

– Довгий час парфумерні вироби були доступні лише заможним людям. Їх виготовляли травники, лікарі, аптекарі й використовували в ритуальних та гігієнічних цілях. Лише наприкінці ХІХ ст. парфумерні та косметичні засоби набули широкого розповсюдження.  В той час у місті з’являється техніко-хімічна лабораторія Іоселя-Арона Кучука, де виготовлось мило, шампуні, креми для шкіри, засоби побутової хімії, – продовжила свою розповідь пані Світлана.

Згодом, у 1927 році, на базі лабораторії була заснована парфумерно-косметична фабрика «Астра». Вона розташувалась на початку вулиці Черніговської (тепер Шнеєрсона). А оскільки для парфумів та косметики потрібна була тара, у 20-ті роки ХХ століття в Миколаєві окремо почав працювати скляний завод, який цю тару виготовляв. Сьогодні на виставці можна побачити світлини, що зафіксували будівництво заводу, вигляд цехів, зразки продукції.

У 1944-му обидва підприємства були об’єднані під назвою «Миколаївський скляно-парфумерний завод». Цей рік вважається роком народження підприємства, яке пізніше отримало статус парфумерно-скляного комбінату. А з 1965-го комбінат вже став в колишньому Союзі справжнім брендом під назвою «Алые паруса». Ця назва, продукція підприємства, унікальна емблема (зображення червоних вітрил, з якими пов’язаний образ Ассоль – романтичної героїні повісті Олександра Гріна) були відомі в усіх республіках СРСР і далеко за межами України.

– То було виробництво з повним циклом, де одночасно виготовляли мило, парфумерію, косметику, а також флакони для продукції. Подібного «комплексного» підприємства в колишньому Союзі більш не було. Миколаївські парфумери й косметологи постійно розробляли нові зразки. Довгий час головним парфумером комбінату була заслужений робітник косметичної промисловості В.Т. Рудявська, – продовжує розповідь авторка виставки.

Величезною популярністю користувалася серія «Алые паруса», до неї входило сім найменувань виробів: духи, одеколон, мило, парфумерні набори. Набори “Наші аромати”, “Рідна Україна”, духи «Корабели» дарували іноземним делегаціям та почесним гостям міста. Знамениті артисти, які приїжджали до Миколаєва на гастролі, дуже цікавились підприємством, із задоволенням відвідували наш комбінат і під час зустрічей в колективі отримували фірмові подарунки. Навіть у великих містах, де можна було купити продукцію будь-якої парфумерної  фірми, жінки стояли в чергах за нашими духами «Росінка» та «Ніка».

Над створенням ароматів працювали фахівці-парфюмери, а у спеціальній косметичній лабораторії створювали нові креми, шампуні, мило. До речі, ці вироби розроблялися та випускалися лише на натуральній сировині. Паста від лупи “Сульсена” випускалася виключно нашим комбінатом і користувалась величезним попитом.

Розквіт підприємства припав на 1970-ті роки: парфумерний цех випускав до 150 найменувань парфумів, одеколонів, лосьйонів, туалетних вод. На комбінаті працювали дві з половиною тисячі робітників – 11 бригад у дві зміни!

А коли придбали французькі лінії з виробництва губної помади  – почали випускати помаду всіх кольорів та відтінків. Також тіні для повік, компактну та розсипну пудру, зубний порошок.

Миколаївський рідкий крем для рук – це наша справжня легенда. Скляний флакончик з тендітною жіночою ручкою на етикетці впізнавали з першого погляду. «На той час без наших сувенірів-презентів жодне серйозне питання не можна було «вирішити» у Міністерстві суднобудівної промисловості. Говорили, що мило та крем для рук «Алые паруса» відчиняли двері всіх міністерств та готелів», – жартома згадують співробітники комбінату.

Існує в історії підприємства і такий факт, про який вам розкажуть екскурсоводи під час екскурсії по виставці. Якось відомий музей «Ермітаж» вирішив оновити старовинні полотна із запасників, які були намальовані на шкірі. Стали шукати креми, за допомогою яких це можливо було зробити. Спробували продукцію відомих на той час столичних фабрик «Дзінтарс», «Свобода», «Північне сяйво» – не підійшли. А зупинилися на нашому кремі для рук, бо кращого не знайшли.

З розпадом Союзу було зруйновано і парфумерне підприємство, яке існувало протягом 50 років. Воно зникло таким же чином, як і величезні суднобудівні заводи Миколаєва. Сумна ця історія відома миколаївцям: приватизація – скорочення виробництва – банкрутство.

Але миколаївські парфумерні традиції збереглися, нові сторінки історії парфумерії пишуть сучасні фірми. У 1994 році Вікторією Філатовою заснована компанія «Vexhold». Перші парфумерні колекції «Superb!», «A TOI», «Had better», «Naturelement» підкорили не тільки миколаївців.

У 2011 році випуском 20 ароматів компанія розпочала новий проєкт – Creative Lab PERFÍ. Кожного року бібліотека ароматів «Vexhold» збільшується і сьогодні нараховує понад 300. Минулого року випущена оновлена колекція Extrait de Parfum з 14 парфумів.

У 2001 році була заснована ще одна велика компанія – «АРОМА ЮКРЕЙН». З перших днів вона зарекомендувала себе як провідний розробник та виробник ароматизаторів для різних галузей промисловості, включаючи косметику, харчову промисловість, побутову хімію та парфумерію. Завдяки професіоналізму та динамічності команди, «АРОМА ЮКРЕЙН» вийшла на міжнародний ринок, завоювавши репутацію надійного партнера.

В експозиції діючої виставки представлена продукція компанії з виробництва автомобільної та домашньої парфумерії – «LeMien», заснована у 2018 році Григорієм Дацюком. В асортименті: чоловічі та жіночі автопарфуми, аромадифузери, саше, підвіски, свічки, створені на основі високоякісних французьких олій. Тож парфумерна промисловість Миколаєва продовжує свій розвиток.

Збереженням історії про парфумерний Миколаїв, збиранням артефактів у нашому краєзнавчому музеї багато років займається старший науковий співробітник Ірина Олександренко. На відкритті виставки вона розповіла про найцікавіші сторінки цієї історії.

Сьогодні експозицію з зацікавленістю відвідують миколаївці різного віку. Є серед них старші містяни – ті, хто колись працював на комбінаті або користувався продукцією. У пам’яті «середніх» поколінь зостались яскраві картинки-образи червоних вітрил, які вони колись у дитинстві бачили на скриньках-пакунках парфумерії та косметики у своїх мам та бабусь.

Іноді відвідувачі питають у музейників, чому в експозиції немає того чи іншого зразка продукції «Алых парусов», і, дізнавшись, що неможливо було зібрати абсолютно все, обіцяють принести до музею новий артефакт, що десятиліттями зберігався в шухлядках старих буфетів.

Виставка триватиме протягом весни та літа. Музейники запрошують відвідати цю унікальну експозицію.

Наталія Христова.