Про шкiльнi проблеми говоримо з ректором унiверситету

17:16

Откройте “Вечерний Николаев” в Google News и  Телеграм-канале

Педагогічний інститут… найстаріший заклад вищої освіти м. Миколаєва, що відзначив 105-ту річницю. Сьогодні це Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського, в якому на високому професійному рівні здійснюється підготовка вчительських кадрів. За роки функціювання ЗВО дипломи отримали більше 50 тисяч спеціалістів.
Напередодні завершення 2018–2019 навчального року моїм співбесідником став ректор МНУ імені В.О. Сухомлинського Валерій Будак. І говоритимемо ми про роль учителя в нашому суспільстві та Нову українську школу.

– Я хотів би в нашій бесіді наголосити на змінах, що найближчим часом повинні відбутися в системі освіти. Відомо, що в цьому році першокласники розпочали навчання в Новій українській школі. Однак більшості учителів досі не зовсім зрозумілі концептуальні ідеї модернізації шкільної освіти, хоча вони й намагаються враховувати інноваційні підходи до багатьох моментів організації навчального процесу, застосовуючи попередньо апробовані методи в ста експериментальних школах України.
– Отже, для першокласників школа повинна стати «школою радості»…
– Цілком слушна думка. Беззаперечно, діти повинні отримувати радість і задоволення від навчання в школі. Окрім того, настрій суттєво впливає на сприймання нового матеріалу, а процес навчання протікає легше, виховання людини відбувається по-іншому. У цьому контексті переконливим прикладом є уроки на лоні природи, запропоновані Василем Олександровичем Сухомлинським на противагу традиційним засобам навчання. Необхідно наголосити на важливому висновкові, що таке педагогічне рішення підвищувало інтерес дітей до навчання, і вони, прийшовши додому, прагнули продовжити процес пізнання.
– На часі виявлення й розвиток здібностей учня та допомога у виборі майбутньої професії – один із нагальних напрямків діяльності школи?
– Василь Сухомлинський вважав, що найбільш важливим завданням школи є розвиток здібностей учнів. Школа повинна допомогти батькам виявити талант кожної дитини, оскільки це формує інтелектуальний потенціал країни, її найцінніший капітал. Наприклад, в Англії значну увагу приділяють розвитку здібностей дітей, кваліфіковано даючи аргументовані рекомендації з цього питання. Так, молодь не витрачає час на пошуки себе й свого професійного акме.
Варто звернути увагу й на те, як слід працювати в сучасній українській школі. Для адаптування особистості в професії має бути проведена ретельна підготовка. І розпочинати таку роботу доцільно з дитячого садочку, коли закладається формування дитини, розвиток її. Для цього необхідні найбільш кваліфіковані вчителі й тісна співпраця всіх ланок освіти.
– Ось ми з Вами безпосередньо й підійшли до професії вчителя.
– Дві професії в нашому суспільстві – педагог і лікар – є вельми складними й вельми відповідальними. Вважаю, що потрібно вести ретельний фаховий відбір майбутніх учителів і спрямовувати їх на педагогічні спеціальності. Зробивши правильний вибір, вони працюватимуть за покликом душі, а учні відповідатимуть їм взаємністю. Тільки за таких умов авторитет учителя зростатиме.
– Однак не можна не враховувати роль батьків у процесі професійного визначення школярів.
– Вважаю, що нашою слабкою ланкою є робота з батьками, які першими формують світогляд дітей. Однією з батьківських «функцій» є: визначити здібності дітей і створити умови для їх розвитку. Однак у реальному житті частіше буває інакше: батьки наполягають на виборі певної спеціальності, яка не до душі їхній дитині.
– Згадаймо ще один факт того, що батьки намагаються «прилаштувати» своє чадо в престижну школу, а в подальшому – в столичний заклад вищої освіти.
– Це теж батьківські помилки. Можу навести безліч прикладів, коли учні отримували освіту в звичайній школі й ставали відомими вченими. Дітей слід навчати не в престижній школі, а в «престижного» вчителя, особливо в початковій школі, де формується система мислення, навички роботи, ставлення до навчання. У майбутньому з цим досвідом молода особистість прямує дорогою життя.
Потрібно пояснити батькам, що дитина повинна «навчитися вчитися» й любити працю.
– Проблема нашого часу в тому, що молодь прагне отримати освіту за кордоном й у подальшому залишитися там працювати.
– Нехай їдуть навчатися, однак вони повинні обов’язково повернутися. Прерогатива в тому, щоб молодь отримувала базову освіту в Україні, в подальшому – в закордонних закладах. А отримані знання впроваджувала, повертаючись на Батьківщину.
– Сьогодні гостро постало питання піднесення на більш високий рівень авторитету вчителя, який, виховуючи й навчаючи підростаюче покоління, фактично бере активну участь у будівництві суспільства майбутнього.
– Наше місто славиться іменами талановитих учителів. Це справжні майстри своєї справи, люди, які вболівають за неї, створюють нове, є авторами креативних проектів. Є унікальні миколаївці – директори шкіл, адже вміння керувати – справа надзвичайно складна. Тому я хотів би, щоб у майбутньому ваша газета звернула увагу на роль шкільних учителів і презентувала здобутки їхні на своїх шпальтах.
– Дякую за інтерв’ю. Обов’язково врахуємо Ваші побажання.
Інтерв’ю записала
Наталія Христова.